سخنران مدیریت فروش سخنران بازاریابی و فروش مویرگی

سخنران مدیریت فروش سخنران بازاریابی و فروش مدیریت فروش مویرگی سخنران مدیریت

بهزاد حسین عباسی مدرس مدیریت استاد مدیریتی سخنران مدیریت آموزش مدیریت در سازمان شما
 

  بهزاد حسین عباسی استاد مدیریت مدرس مدیریت       مدرس مدیریت استاد مدیریت آموزش مدیریت تدریس مدیریت  مدرس مدیریت استاد مدیریت آموزش مدیریت تدریس مدیریت  مدرس مدیریت استاد مدیریت آموزش مدیریت تدریس مدیریت   

بهزاد حسین عباسی مدرس مدیریت استاد مدیریتی سخنران مدیریت آموزش مدیریت در سازمان شما
 

  بهزاد حسین عباسی استاد مدیریت مدرس مدیریت       مدرس مدیریت استاد مدیریت آموزش مدیریت تدریس مدیریت  مدرس مدیریت استاد مدیریت آموزش مدیریت تدریس مدیریت  مدرس مدیریت استاد مدیریت آموزش مدیریت تدریس مدیریت   

سخنران مدیریت فروش سخنران بازاریابی و فروش مویرگی

سخنران مدیریت فروش سخنران بازاریابی و فروش مدیریت فروش مویرگی سخنران مدیریت

استاد بهزاد حسین عباسی مدرس و سخنران مدیریت ارتباط با مشتری CRM کوچینگ بازاریابی زبان بدن اصول و فنون مذاکره

 

 

مدرس مدیریت بازاریابی تبلیغات اصول و فنون مذاکره

سخنران مدیریت فروش استاد فروش مدرس فروش تدریس فروش معلم فروش

سخنران مدیریت فروش سخنران بازاریابی و فروش مویرگی

سخنران بازاریابی و فروش مدیریت فروش مویرگی سخنران مدیریت
سخنران مدیریت

۵۰ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

تفاوت بین بازاریابی، تبلیغات و پروپاگاندا

9197685104
 بهزاد حسین عباسی

مشاور مدیریت بازاریابی و فروش 

سخنران مدیریت مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری

مدرس بازاریابی 

معلم بازاریابی 

مدرس فروش برندینگ مدرس اصول و فنون مذاکره زبان بدن 

هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای سازمانی 

9197685104

بازاریابی و تبلیغات مفاهیم کاملاً مرتبطی از دنیای کسب‌وکار هستند، درحالی‌که پروپاگاندا اصطلاح از حوزه ارتباطات عمومی است که اشاره به‌دروغ و سخن کذب دارد که افراد یا گروه‌ها به‌منظور نشان دادن حمایت و پشتیبانی خود از یک هدف یا دلیل خاص منتشر می‌کنند. درواقع پروپاگاندا چتری بزرگ از ارتباطات متقاعدکننده است و بازاریابی و تبلیغات برنامه‌هایی کاربردی برای رشد و گسترش کسب‌وکار در نظر گرفته می‌شوند. در کشورهای توسعه‌یافته قوانینی برای حمایت از مصرف‌کننده و بیان حقیقت در تبلیغات وجود دارد که از وارد شدن کسب‌وکارها به امور فریبنده و ادعاهای گمراه‌کننده‌ای که در حوزه پروپاگاندا استفاده از آنها موضوعی عادی تلقی می‌شود، جلوگیری به عمل می‌آورد.

 

البته هدف این مطلب پرداختن به اصل موضوع پروپاگاندا و تفاوت‌های کامل آن با بازاریابی و تبلیغات نیست، بلکه تنها در چند پاراگراف توضیحی کوتاه در رابطه با هر یک از این موضوعات ارائه می‌کند و توضیحات کامل‌تر در مورد روش‌های مورداستفاده از پروپاگاندا و حتی مثال‌ها و نمونه‌هایی از آن را در مطلبی مستقل در آینده خواهیم داشت.

 

اصول پایه بازاریابی

بازاریابی یک کارکرد بسیار گسترده در حوزه کسب‌وکار است که شامل فعالیت موجود در توسعه و رساندن پیام‌هایی به مشتریان، مراجعین و اجتماع مخاطبین می‌شود که عرضه ارزش به آنها را نوید می‌دهد. بازاریابی در ازلحاظ قلمرو بسیار گسترده‌تر تبلیغات است و اغلب شامل روابط عمومی و دیگر شیوه‌های ارتباطی با عموم مردم و مخاطبین می‌شود. فرایندهای بازاریابی اغلب با تحقیق بازار شروع برای کسب اطلاع از وضعیت بازار آغاز می‌شود که منجر به توسعه اهداف بازاریابی، استراتژی‌ها و شکل دادن به پیام و تحویل آن به مخاطب می‌شود.

 

Macro-image-of-dictionary-definition-of-word-propaganda-Stock-Photo

 

اصول پایه تبلیغات

همچنان که در بالا اشاره شد، تبلیغات نسبت به بازاریابی جنبه‌های خاص و ویژه‌تری دارد. طرح تبلیغات یک شرکت به‌طورکلی در قالب طرح بازاریابی آن ارائه می‌شود. تبلیغات عبارت است از یک پیامی که برای آن هزینه‌ای صرف شده که از طریق یک رسانه عمومی(جمعی) انتقال پیدا کند که بازار مخاطب را نسبت به کسب اطلاع از یک از برند وسوسه می‌سازد تا در این حین آن را دوست داشته یا از آن خرید کنند. همین موضوع و بخش از تبلیغات که برای آن هزینه‌ای صرف شده است موجب تفاوت داشتن آن از مثلاً روابط عمومی می‌شود که شامل خرید فضای رسانه‌ای و زمان مناسب در یک رسانه نمی‌شود.

 

اصول پایه پروپاگاندا

پروپاگاندا نوعی از ارتباط است یک از یک ایده یا روش تفکر حمایت می‌کند. پیام آن می‌تواند شامل حقایق یا فریب شود، که درهرحال هدف آن وسوسه و ترغیب مخاطب جهت پذیرفتن و باور کردن نقطه‌نظر فرستنده پیام هست. تا جایی که این موضوع به حوزه کسب‌وکار ارتباط پیدا می‌کند، پروپاگاندا حوزه‌ای بسیار دقیق، تیز و نافذ است. یک شرکت ممکن است در رساندن یک پیام از هدف آن حمایت می‌کند مشارکت داشته باشد، اما این پیام و انتقال آن ممکن است به‌طور خاص مشارکت این شرکت در انتقال آن را نشان ندهد.

سؤال: پیش از اینکه به موضوعات دیگری در رابطه با پروپاگاندا در مطالب دیگر بپردازیم، چه مثال‌هایی از پروپاگاندا در ذهن شما وجود دارد، به برخی از آنها اشاره‌کنید.

 

بازاریابی و تبلیغات

یک مفهوم گسترده‌تر از ارتباطات کسب‌وکار که بازاریابی و تبلیغات را به یکدیگر مرتبط می‌سازد، ترویج و ترفیع یکپارچه برند است. این مفهوم بر این باور شکل‌گرفته است که تمامی پیام‌هایی که یک شرکت منتشر می‌کند باید با یکدیگر هماهنگ بوده و تناسب داشته باشند. خواه شما برای تبلیغات هزینه‌ای صرف کنید یا خود را درگیر فعالیت‌های روابط عمومی بکنید، خواهان انتقال یک ذهنیت خاص و مشخص از برند به مخاطب یا مزایای حاصل از به مخاطبین بازار خود هستید. یک پیام هماهنگ و متناسب موجب می‌شود تا مشتریان شما به‌راحتی بدانند که از برند شما چه چیزی را باید انتظار داشته باشند؟

  • بهزاد حسین عباسی

کد کیو آر در بازاریابی: روشی متمایز برای اتصال رسانه‌ها

9197685104
 بهزاد حسین عباسی

مشاور مدیریت بازاریابی و فروش 

سخنران مدیریت مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری

مدرس بازاریابی 

معلم بازاریابی 

مدرس فروش برندینگ مدرس اصول و فنون مذاکره زبان بدن 

هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای سازمانی 

9197685104

اخیراً شاید متوجه تعدادی مربع با شکل و ظاهر عجیب بر روی متون چاپی یا داخل متن تبلیغات مختلف شده باشید. این ماتریس‌های دوبعدی که شبیه به بارکد روی محصولات هم هستند تحت عنوان کیو آر کد یا رمزینه پاسخ سریع شناخته می‌شوند.

 

کدهای کیو آر دقیقاً کارکردی همانند بارکدهایی دارند که امروز روی اغلب کالاها و محصولات مصرفی درج می‌شوند، با این تفاوت که نسبت به بارکدهای معمول حجم بیشتری از اطلاعات را می‌توانند در داخل خود ذخیره می‌کنند. این کدها را می‌توان تحت عنوان لینکی کاغذ محور در نظر گرفت که دنیای آفلاین و فیزیکی را به دنیای آفلاین مرتبط می‌سازد. برای بازاریابان، کدهای کیو آر اجازه می‌دهند تا تبلیغات، بروشورها، پوسترها -حتی بیلبوردها، کاربران را به صفحات فرود طراحی‌شده برای موبایل هدایت کنند که حاوی اطلاعات و تعامل بیشتری با کاربران نسبت به صفحات چاپی است. این ادغام بین چاپ و وب از طریق موبایل ابعاد جدیدی از ارتباطات را به هر تلاش و فعالیت بازاریابی اضافه می‌کند.

 

کدهای کیو آر چگونه کار می‌کنند؟

یک کد کیو آر از طریق اسکن شدن از طریق یک دستگاه موبایل که به دوربین و اپلیکیشن کد خوان مجهز باشد عمل می‌کند. این اپلیکیشن ها به‌صورت رایگان قابل دانلود بر روی گوشی‌های هوشمند هستند. زمانی که این کد از طریق دوربین دستگاه خوانده شد، به مجموعه‌ای از اطلاعات عملیاتی از قبیل پیام‌های متنی یا صفحات وب ترجمه می‌شوند.

 

qr_code_marketing

 

چگونه از این کدها می‌توان برای بازاریابی استفاده کرد؟

چندین راه عملی برای استفاده از این کدها در مصارف بازاریابی و ترفیع و ترویج محصولات و خدمات در بسترهای مختلف وجود دارد و البته اینکه این کدها قابلیت ادغام شدن در هر محتوای چاپی نیز دارا هست:

— نمایش‌ها یا اعلانات اجلاس‌ و رویدادها

— تبلیغات چاپی

— کارت‌های ویزیت

— بروشورها، پوسترها و اعلامیه‌ها

— و …..

 

کدهای کیو آر چه‌کاری انجام می‌دهند؟

زمانی که یک کد کیو آر اسکن می‌شود، اطلاعات به‌دست‌آمده بلافاصله می‌تواند برای شروع برخی از فعالیت‌ها بر روی دستگاه کاربر مورداستفاده قرار بگیرد که برخی از این فعالیت‌ها به‌قرار زیر هستند:

— مشاهده یک صفحه فرود یا مشاهده نسخه موبایل یک وبسایت

— تماس با یک شماره تلفن

— ارسال یک پیام متنی

— ارسال یک ایمیل

— مشاهده یک پیام یا پیشنهاد ویژه

— دانلود اطلاعات تماس

— مشاهده مکان فروشگاه بر روی نقشه گوگل

— مشاهده صفحه برند دریکی از شبکه‌های اجتماعی

— و ….

 

چه نوع شرکت‌ها و مجموعه‌هایی می‌توانند از این نوع کدها استفاده کنند؟

تقریباً می‌توان گفت که هر شرکت و مجموعه‌ای قادر به استفاده از این کدها در فعالیت‌های بازاریابی خودشان هستند. خواه یک کسب‌وکار خرده‌فروشی، سازمان غیرانتفاعی، یک انجمن و یا … داشته باشید؛ اگر بخشی از مخاطبین هدف شما از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، پس استفاده از یک کد کیو آر روشی عالی برای متمایز کردن و دسترسی پیدا کردن به آنها در نظر گرفته می‌شود.

 

qr-kod-marketing-restorane-ugostiteljstvo4

 

چند مثال از چگونگی استفاده از این کدها

چندین و چندراه مختلف وجود دارد که بر اساس آنها می‌توان از کدهای کیو آر برای اتصال استراتژیک رسانه‌های آنلاین و آفلاین به یکدیگر استفاده کنیم. در ادامه چند مثال کوتاه ازاین‌دست را باهم می‌خوانیم:

— کارت ویزیت یک مشاور حاوی یک کد کیو آر است که کاربر به یک صفحه فرود حاوی اطلاعات و نظرات و عقاید مشتریان قبلی این مشاور در مورد خدمات وی هدایت می‌کند.

— یک پوستر آموزشی که عموم مردم جزء مخاطبین آن هستند و در مورد سوءمصرف مواد مخدر مطالبی را ارائه می‌کند، از یک کد کیو آر بر روی پوسترهای خود استفاده می‌کند که کاربر را به نسخه موبایل یک وبسایت هدایت می‌کند که حاوی یک آزمون خودارزیابی و همچنین منابع مختلف مطالعاتی است.

— یک کسب‌وکار محلی یک کد کیو آر را در معرض دید عموم قرار داده که مشتریان را به صفحه آنها در نقشه گوگل حاوی اطلاعات تماس و کروکی محل واقع‌شدن آنها هدایت می‌کند.

— یک فروشگاه خرده‌فروشی یک کد کیو آر در کنار محصولات خود در داخل فروشگاه قرار داده است که مشتریان از طریق آن می‌توانند روش استفاده از محصول و نظرات دیگر مصرف‌کنندگان را مشاهده کنند.

— تبلیغ یک موسسه غیرانتفاعی در اطلاعیه خود از یک کد کیو آر برای هدایت کاربران به صفحه اهداء و کمک به آنها هدایت می‌کند.

— یک رستوران از یک کد کیو آر بر روی منوهایی که به خارج از رستوران برده می‌شوند استفاده کرده که کاربران را به نسخه موبایل وبسایت رستوران جهت ثبت سفارش و رزرو میز و … هدایت می‌کند.

— یک کمپین تبلیغات انتخاباتی از کد کیو آر استفاده کرده که کاربر را به نسخه موبایل وبسایت این کاندید هدایت کرده و در آنجا کاربر با سرگذشت، فایل سخنرانی و اهداف و برنامه روبرو می‌کند و همچنین با روش‌های کمک و همکاری با این کاندید آشنا می‌سازد.

— برای تبلیغ یک فیلم سینمایی از یک کد کیو آر استفاده‌شده که امکان دانلود آنونس کوتاهی از فیلم همراه با اطلاعات تکمیلی و همچنین امکان باخبر شدن از شروع به پخش سراسری فیلم را ممکن می‌سازد.

— یک بنگاه املاک از کدهای کیو آر در کنار هریک از تصاویر ملک‌های ارائه‌شده برای فروش استفاده کرده است که اطلاعات تکمیلی در مورد هر یک در اختیار کاربران و مشتریان قرار می‌دهد.

 

برخی از دیگر مزایای استفاده از این کدها در فعالیت‌های بازاریابی شما

— راحتی کاربر

— دوستدار محیط‌زیست

— مقرون‌به‌صرفه

— تطبیق‌پذیر

— مستقل از سخت‌افزار پیچیده

— قابل‌اندازه‌گیری

— تمایز رقابتی

  • بهزاد حسین عباسی

سه سؤال و جواب از بازاریابی ایمیلی که مدت‌ها منتظر آن بوده‌اید

9197685104
 بهزاد حسین عباسی

مشاور مدیریت بازاریابی و فروش 

سخنران مدیریت مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری

مدرس بازاریابی 

معلم بازاریابی 

مدرس فروش برندینگ مدرس اصول و فنون مذاکره زبان بدن 

هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای سازمانی 

9197685104

امروزه باوجود تعداد ابزار و منابع بی‌شمار برای تبدیل‌شدن به یک مدیر مالک کسب‌وکار، برخی از افراد در حال تبدیل‌شدن به بازاریابانی برای برند تحت تملک خودشان هستند.

 

در سالها و ماه‌های اخیر و در جریان همکاری و مشاوره با تعداد بسیاری از این مدیر مالکان به سه سؤال ثابت و مشترک در رابطه با بازاریابی با ایمیل از طرف همه آنها برخورد کرده‌ام. ازآنجایی‌که بازاریابی ایمیلی یکی از آسان‌ترین و موفق‌ترین راه‌ها برای تبدیل کردن خودتان به یک برند و رشد کسب‌وکار شما است، تصمیم گرفتم به آنها در مطلبی مجزا پاسخ داده و پاسخ آن را برای شما منتشر کنم.

 

چگونه زمان مناسب و کافی برای تمرکز کردن بر کمپین بازاریابی با ایمیل خودم اختصاص دهم؟

متوجه ام، مشکل شما دقیقاً مشکلی است که ساده‌ترین پاسخ را هم دارد. مشکل شما این است که نمی‌توانید به‌طور مستمر و بهینه 8 ساعت در روز را صرف تلاش برای کسب‌وکار خودتان بکنید و درنهایت بازهم بر اموری مثل ایمیل‌ها و بازاریابی با آنها و … تمرکز و تسلط داشته باشید. اما باید توجه کنید که شما هم همان 24 ساعت شبانه‌روز را در اختیاردارید که مثلاً بیل گیتس هم در اختیار داشت. راه‌حل این موضوع قدری استفاده از تکنیک‌های صرفه جوی در زمان است. مثل اولویت‌بندی از طریق قانون پارتو که می‌گوید تنها 20% از فعالیت‌های ما مسبب 80% از نتایجی است که کسب می‌کنیم. پس فهرستی از اهداف خود برای طی روز یا هفته پیش رو تهیه کنید تا به شما در تمرکز کردن بر کارها و اهداف کمک کند. سپس از قانون 80/20 استفاده کنید و آنها را اولویت‌بندی کنید. مثلاً ممکن است ایجاد یک فرم پذیرش اشتراک یا ترکیب بازاریابی ایمیلی با بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را مدنظر داشته باشید یا بخواهید در پایان هفته 50 مشترک جدید کسب کنید.

 

سپس باید تناسبی بین فعالیت‌هایی با بیشترین اولویت و آن‌هایی که مثلاً در کمترین زمان انجام می‌شوند ایجاد کنید. به برنامه تعیین‌شده خود وفادار بوده و آن را اجرا کنید، اما از اختصاص ساعات تفریح به خودتان هم واهمه نداشته باشید، مثلاً کار کردن در بازه‌های زمانی 30 دقیقه‌ای و سپس قرار دادن یک واحد استراحت و سپس تغییر کار برای ایجاد تنوع پیشنهاد بسیار خوب و مناسبی است.

 

answers-facts-button-ss-1920

 

چه زمانی باید به خودکار سازی ایمیل‌های خودم فکر کنم؟

این بهترین پاسخ ممکن از طرف من است: شما باید از لحظه‌ای که تصمیم به راه‌اندازی کمپین ایمیل خود می‌گیرید به فکر خودکار سازی آن باشید. ترتیب موضوعی که در ارسال این ایمیل‌ها باید در نظر بگیرید به این قرار است که یک ایمیل خوشامدگویی، و سپس اینکه شما کی هستید، چه‌کار می‌کنید، کجا هستید و چرا این ایمیل‌ها را ارسال می‌کنید. مخاطبین شما باید بدانند که شما که هستید و چه چیزی ارائه می‌کنید، محصول یا خدمت شما چیست؟ انتظاراتی از خودتان برای آنها ایجاد کنید در این رابطه که برای هرچند وقت یک‌بار باید انتظار دیدن ایمیل‌های شمارا داشته باشند و اینکه در مورد چه مطالبی برای آنها ایمیل ارسال می‌کنید؟ بگذارید به‌خوبی بدانند که چرا ایمیل‌های ارزش مشترک شدن برای آنها دارد؟

 

در مورد اینکه در کجا حضور دارید، می‌توانید حضور خود در یک رویداد محلی یا همایش یا …. را به اطلاع آنها برسانید و اینکه مثلاً آیا در آنجا غرفه‌ای دارید یا خیر!!! همیشه تعامل این افراد به‌صورت چهره به چهره بیشترین تأثیر را در ارتباط دوسویه با آنها می‌گذارد.

 

زمانی که ارسال شدن این مجموعه از ایمیل‌ها را برای هریک از مشترکین جدید خود برنامه‌ریزی کردید، سپس می‌توانید باکمی خلاقیت به برنامه‌ریزی برای ارسال ایمیل‌های تبریک تولد و پیشنهاد تخفیف به این مناسبت، نقل‌قول‌های هفتگی و هرآن چیزی مرتبط با کسب و کار خودتان و مورد توجه و نیاز مخاطب خودتان بپردازید. موارد ممکن در این زمینه بی پایان است.

 

بهترین روز و ساعت برای ارسال ایمیل چه زمانی است؟

همه فعالین این حوزه خواهان اطلاع از یک فرمول طلایی برای کسب اطمینان از ارسال ایمیل‌ها در زمان مناسب برای اطمینان از باز شدن آنها، کلیک بر روی آنها و افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری هستند. واقعیت این است که کمپین‌های ایمیلی شما به‌طور جادویی و با نواخته شدن صدای وارد شدن به ساعت 12 یا هر ساعت دیگری تبدیل به یک موفقیت تضمین‌شده نمی‌شوند.

 

بدون توجه به هر آنچه ممکن است در رابطه با بهترین و بدترین ساعت زمان ارسال ایمیل‌ها شنیده باشید، این موضوعی است که خودتان باید با توجه به جمعیت مخاطب خودتان و با آزمون و مطالعه به آن دست پیدا کنید. این مطالعه و آزمودن زمان و انرژی زیادی را از شما می‌گیرد، اما این زمان و تلاش ارزش نتیجه مورد انتظار شمارا خواهد داشت. روزها و ساعت مختلف روز را امتحان کنید یا اینکه درحرکتی صادقانه و حرفه‌ای از مخاطبین خود بخواهید به شما بگویند در چه ساعتی از روز تمایل به دریافت ایمیلی از شما دارند. اعتماد کردن و در نظر گرفتن ترکیبی از نتیجه این دو حالت بهترین گزینه برای شما است.

 

درنهایت توجه داشته باشید که این کمپین ایمیلی شماست.

در پایان به یاد داشته باشید که این موضوع کاملاً به شما بستگی دارد که چقدر زمان به این فرایند اختصاص دهید، چه زمانی ایمیل‌های خود را ارسال کنید و چه زمانی و از چه مرحله‌ای به بعد فرایند خودکار سازی را آغاز کنید. اما کلید موفقیت شما یادگیری مستمر و پیش بردن کار در حین این است که در طی فرایند پیشرفت سؤال‌های خود را از اهل‌فن پرسیده و پاسخ مناسب را پیدا کنید.

  • بهزاد حسین عباسی

تاثیر هدایای تبلیغاتی رایگان بر رشد کسب‌وکار شما

9197685104
 بهزاد حسین عباسی

مشاور مدیریت بازاریابی و فروش 

سخنران مدیریت مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری

مدرس بازاریابی 

معلم بازاریابی 

مدرس فروش برندینگ مدرس اصول و فنون مذاکره زبان بدن 

هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای سازمانی 

9197685104

شکی نیست که استفاده از هدایای تبلیغاتی رایگان در فرایند بازاریابی و رشد کسب‌وکار شما تأثیر بسیار زیادی دارد، در این مطلب در رابطه با چگونگی تأثیرگذاری این موضوع بر رشد بازاریابی و کسب‌وکار خودمان نکاتی می‌آموزیم.

 

شاید بخشیدن بخشی از محصولات و خدمات خودمان به مشتریان بالقوه به‌منظور رشد کسب‌وکار خودمان موضوعی غیرمنطقی و خلاف منطق عادی در نظر بیاید، اما استفاده از کلمه رایگان در عین قدیمی بودن، هنوز یکی از پرقدرت‌ترین کلمات در فرایند بازاریابی و فروش به‌حساب و مردم هرگز نمی‌توانند در برابر وسوسه آن به‌هیچ‌وجه مقاومت کنند، که خود موجب شکل گرفتن روش‌های بسیار متنوعی برای جذب و نگهداشت مشتریان بالقوه می‌شود.

 

دلیل تأثیرگذاری این موضوع درواقع یک دلیل دولایه است که به بررسی آن می‌پردازیم. اول‌ازهمه اینکه فردی که محصول یا خدمت شمارا به‌صورت رایگان امتحان می‌کند، ممکن است به‌خوبی از ارزش ذاتی محصول شما آگاه شود و نسبت به خرید آن اقدام کند و یا حتی بهتر از آن اینکه به‌نوعی نسبت به محصول شما وابسته شود و عدم استفاده از آن محصول یا خدمات را برای خودش غیرممکن ببیند.

 

دوم اینکه چون محصول یا خدمت به‌صورت رایگان در اختیار مشتریان بالقوه شما قرارگرفته است، آنها تحت‌فشار روانی به‌منظور جبران زحمت شما از طریق ادامه به خرید از شما قرار می‌گیرند. این اصل درواقع تحت عنوان “قانون جبران زحمت” شناخته می‌شود که بیان می‌دارد مردم به‌صورت طبیعی اجبار و تعهدی برای جبران لطف شما به‌عنوان شیوه‌ای برای تشکر احساس می‌کنند.

 

free-tag1

 

پیش از ارائه محصولات و خدمات خودتان به‌صورت رایگان از ارزش مشتری خود در کل دوره عمر وی(دوره ارتباط وی با خودتان) آگاه باشید

منظور از این ارزش در دوره عمر مشتری درمجموع میزان سودآوری است که وی در این دوره برای شما می‌تواند ایجاد کند. البته منظور از این رقم تنها مجموع خریدهایی که وی از شما می‌کند نیست، بلکه شامل دیگر مشتریانی که از طریق وی به شما معرفی می‌شود هم هست.

 

به‌عنوان‌مثال فرض کنید مدیریت یک خشک‌شویی را بر عهده‌دارید که مجموع ارزش یک مشتری در کسب‌وکار شما چیزی در حدود 5 میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود. برای به دست آوردن یک مشتری جدید چقدر تمایل به هزینه کردن در رابطه با ارائه رایگان محصولات یا خدمات خود رادارید؟ مثلاً 50، 100 یا حتی 150 هزار تومان؟

 

چراکه نه، شاید پاسخ خیلی از شما در برابر 100 یا حتی 150 هزار تومان هم مثبت باشد، و دقیقاً مشکل و نگرانی بسیاری از صاحبان کسب‌وکار در این رابطه این است که از ارزش دقیق مشتری در دوره عمر وی آگاهی ندارند.

 

اطلاعات – بهترین نوع از محصول یا خدمت رایگان

به‌طور مطلوب آن نوع از محصول یا خدمت برای این کار مناسب است که هزینه پایینی برای شما ایجاد کند، اما ارزش نسبی بالایی در ذهن مخاطب شما ایجاد کند. یکی از مواردی که دارای چنین خصوصیتی است می‌تواند اطلاعات باشد. به همین دلیل است که برخی از کسب‌وکارها به تهیه گزارش‌هایی در رابطه با حوزه صنعتی خاص مشتریان خود و ارائه رایگان آن روی می‌آورند.

 

اما شکل ارائه این اطلاعات هم مهم است و می‌تواند به شیوه‌های متنوعی صورت بگیرد که شامل متن، فایل صوتی یا فایل ویدئویی با موضوعی موردعلاقه و موردتوجه گروه بازار مخاطبین شما می‌تواند باشد. به‌عنوان‌مثال، به مثال‌های زیر در این رابطه توجه کنید:

 

مثال اول: بنگاه خریدوفروش اتومبیل

“چگونه خودرویی دست‌دوم با بودجه خودتان پیداکرده و بخرید؟”

 

مثال دوم: سالن زیبایی

“فن‌های اولیه آرایش” – 60 دقیقه

“اسرار آرایش سلبریتی های هالیوود” – 60 دقیقه

 

مثال سوم: فیزیوتراپ

“رفع درد عضلات پشت” – 60 دقیقه

“تمرین‌های برای رهایی از درد پشت” – 60 دقیقه

 

مثال چهارم: فروشگاه ملحفه و رختخواب

“چطور یک لحاف چهل‌تکه تهیه کنم” – 160 دقیقه

 

ارائه یک نوار ویدئو حاوی اطلاعات ارزشمند در رابطه با یک موضوع خاص و موردعلاقه مخاطبین موجب می‌شود که یک پیشنهاد با سطح ارزشی متوسط تبدیل به یک پیشنهاد با سطح ارزشی فوق‌العاده زیادی شود.

  • بهزاد حسین عباسی

پنج دلیل عدم کارکرد شبکه‌های اجتماعی برای شما

استاد مدیریت مدرس مدیریت سخنران مدیریت معلم مدیریت مدیر سمینار دوره کنفراس همایش

 

اگر بگوییم امروزه همه به‌نوعی فعالیتی در شبکه‌های اجتماعی دارند، شاید اغراق کرده باشیم، اما به‌طور دقیق می‌توانیم بگوییم که 2 میلیارد نفر از جمعیت 7.2 میلیارد نفری جهان حساب کاربری فعال در این شبکه‌های دارند و 1.7 میلیارد نفر هم از طریق گوشی‌های موبایل از این شبکه‌های استفاده می‌کنند.

 

ازنقطه‌نظر اقتصادی و با دید بازاریابی باید گفت که شاید هرگز و از هیچ طریق دیگری قادر به برقراری ارتباط با حدود یک‌سوم از جمعیت زمین در این حد به‌صورت شخصی و البته با این قیمت به نسبت ارزان نیستیم، فرصتی که اگر به‌خوبی درک شود و از آن به‌طور مناسب و صحیح استفاده کنیم، با هیچ فرصت دیگری برای رشد کسب‌وکار و بازاریابی خدمات و محصولات ما قابل‌مقایسه نیست.

 

اما سؤال اینجاست که چرا این شبکه‌ها آن‌طور که باید برای شما مفید و مؤثر واقع نمی‌شوند؟ در ادامه 5 دلیلی را بررسی می‌کنیم که چرا اغلب مردم، شرکت‌ها و برندها در استفاده از این شبکه‌ها برای رشد و کسب‌وکار خودشان به موفقیت قابل قبولی دست پیدا نمی‌کنند:

 

1- شما برای بهره‌مندی از تمام مزایای فیسبوک باید هزینه‌هایی را متحمل شوید.

همان‌طور که قبلاً هم اشاره‌کرده‌ام فیسبوک ازلحاظ تعداد کاربران شلوغ‌ترین و پرکاربرترین شبکه اجتماعی حال حاضر با بیش از 1.35 میلیارد عضو و بیش از 1 میلیارد کاربر فعال روزانه است که در سال 2014 از طریق تبلیغات بیش از 12.5 میلیارد دلار درآمد داشته است و البته در کنار این افزایش تعداد کاربر و میزان درآمدزایی کاهش چشمگیری در میزان ترافیک ارگانیک یا به عبارتی رایگان که از طرف آن برای کسب‌وکارها ایجاد می‌شد نیز بوجود آمده است.

 

فیسبوک به‌طور رسمی اعلام کرده که میزان ترافیک ارگانیک خودش را از میزان قبلی به چیزی در حدود 1 تا 2 درصد تقلیل می‌دهد و این به آن معناست که اگر خواهان استفاده از این شبکه برای ترویج محصول خودتان هستید، نیاز به بودجه تبلیغاتی در این شبکه‌دارید و این در حالی است که داشتن مقدار حداقلی بودجه تبلیغاتی برای این شبکه هم تأثیر بسیار زیادی برای کسب‌وکار شما دارد.

 

social_media_fail_sm

 

2- بجای استفاده از استراتژی کشش از استراتژی هل دادن در بازاریابی استفاده می‌کنید.

بسیاری از کسب‌وکارها به‌اشتباه تصور می‌کنند که شبکه‌های اجتماعی ابزاری برای تبلیغات انفجاری محصولات و خدمات آن‌هاست و وقتی از این شبکه‌ها چنین نتیجه مورد انتظاری را دریافت نمی‌کنند، به‌شدت مات و مبهوت می‌شوند.

 

درواقع مشکل در اینجاست که با یک کلید دور شدن، مسدود کردن یا حتی بدتر از آن گزارش یک برند به‌عنوان ناشر هرزنامه خیلی راحت‌تر از گذشته شده است. برای موفقیت در بازاریابی در این شبکه‌ها شما باید مردم را جذب کنید یا به عبارتی به سمت خودتان بکشید و مردم هم تنها از طریق پیام و محتوایی که در این شبکه‌ها برای آنها منتشر می‌کنید به‌سوی شما جذب می‌شوند.

 

3- مفید و کاربردی نیستید.

این مورد دقیقاً مرتبط ب نکته قبلی است و باید گفت که یکی از بهترین روش‌ها برای جذب بازار در شبکه‌های اجتماعی مفید واقع‌شدن برای جمع مخاطبین به‌صورت مستمر بدون انتظار برای فروش محصولات و خدمات خودتان به آنها هست. البته می‌دانم که شاید این نکته قدری غیرمنطقی به نظر برسد، اما در ادامه بیشتر با آن آشنا می‌شویم.

 

تصور کنید که شما یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات محوطه‌سازی هستید، اگر یک کتابچه الکترونیک با عنوان “10 روش برای زیباسازی حیاط خودتان” تهیه کنید و آن را از طریق تبلیغات فیسبوک به دست مخاطبین خودتان برسانید، درواقع در حال هل دادن خدمات خودتان به سمت مخاطبین نیستید، بلکه در حال مفید واقع‌شدن برای آنها هستید.

 

حدس بزنید چه اتفاقی می‌افتد، برخی از این افراد این کتابچه را دریافت کرده و به دلایلی ازجمله کمبود وقت از شما می‌خواهند دقیقاً همین مواردی که در آن شرح داده‌اید را در حیاط خانه آنها اجرا کنید و از این طریق شما مخاطبین را با استفاده از استراتژی کشش به سمت خود جذب کرده‌اید.

 

4- سعی می‌کنید در همه‌جا حضورداشته باشید.

مجموع 10 شبکه اجتماعی معروف جهان درمجموع چیزی در حدود 2.5 میلیارد کاربر دارند و با توجه به چنین رقمی وسوسه نشدن برای حضور در بین این تعداد از مخاطبین کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد. بااین‌وجود حضور مستمر دریکی از شبکه‌ها هم نیاز به تعهد کاری و زمانی بسیاری زیادی دارد.

 

بنابراین بهتر است سعی کنید ببینید که حضور در کدام‌یک یا دو سایت اجتماعی برای شما بهتر است و سپس زمان خود را برای پیدا کردن، تهیه کردن و اشتراک‌گذاری محتوای مفید و جذاب برای آن‌ها صرف کنید.

به‌طور خلاصه فعالیت کامل و بدون عیب نقص در یک شبکه بسیار بهتر از داشتن فعالیت کم و محدود در چندین و چند شبکه است.

 

5- موثق و معتبر نیستید.

شبکه‌های اجتماعی یکی از آسان‌ترین مکان‌ها و روش‌ها برای نشان دادن خودتان به صورتی است که اصلاً شباهتی به آن ندارید که شخصاً تعداد بی‌شماری از این موارد را تجربه کرده و می‌کنم. البته شاید تنها هدف شما حرفه‌ای‌تر نشان دادن خودتان باشد که البته چون برخلاف واقعیت است، کار بسیار اشتباهی است.

 

مثلاً ممکن است از آنجائیکه اشتراک‌گذاری و نشان دادن فیلمی از یک حیوان خانگی یا نشان دادن یک فعالیت عام‌المنفعه برای مردم عادی خوشایند باشد و ترافیک بالایی را برای شما ایجاد کند، اقدام به قرض گرفتن سگ خانگی همسایه کنید و با پوشاندن لباسی زیبا بر تن آن و انجام یک فعالیت جالب و تهیه فیلم از آن به اشتراک‌گذاری آن در شبکه‌های اجتماعی کنید و در کنار آن‌هم اقدام به تبلیغ محصول یا خدمات خودتان کنید.

 

اما متأسفانه این راه منفعتی برای شما ندارد.

مردم به‌خوبی به عدم واقعی بودن آن پی می‌برند. مردم همواره در درجه اول، خصوصاً در دنیای دیجیتالی، تنها از کسانی خرید می‌کنند که به‌خوبی آنها را بشناسند و به آنها اعتماد داشته باشند. داشتن رفتار واقعی یکی از مهم‌ترین عناصر ایجاد آن حس اعتماد است. پس بهتر از چند دقیقه کوتاه را صرف کنید و زمینه‌های علاقه‌مندی خودتان و جامعه مخاطبین خود را تشخیص داده و سپس آنها را در چند دسته مختلف تقسیم‌بندی کنید و سپس اقدام به تهیه محتوای واقعی و مفید در رابطه با آن بپردازید و آنها را برای مخاطبین خودتان به اشتراک بگذارید و در درجه اول از این طریق سعی در ایجاد حس اعتماد آنها به خودتان بکنید. این‌گونه مطمئناً تعامل بهتر و منطقی‌تری را با مخاطبین خود ایجاد کرده‌اید و رفته‌رفته آنها تبدیل به دوستان و طرفداران شما در این شبکه‌ها می‌شوند و درنهایت برای رفع نیازهای خود به شما مراجعه می‌کنند.

 

  • بهزاد حسین عباسی

136 نوع مختلف از انواع بازاریابی – بخش اول

9197685104
 بهزاد حسین عباسی

مشاور مدیریت بازاریابی و فروش 

سخنران مدیریت مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری

مدرس بازاریابی 

معلم بازاریابی 

مدرس فروش برندینگ مدرس اصول و فنون مذاکره زبان بدن 

هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای سازمانی 

9197685104

اگر تاکنون خواسته‌اید بدانید که دنیای بازاریابی تا چه اندازه گسترده و پراکنده است، سعی کنید فقط لیستی از انواع بازاریابی برای خودتان ایجاد کنید. خیلی راحت و ساده با انواع بازاریابی موتورهای جستجو، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی محصول، بازاریابی ویروسی شروع می‌شود و یک‌باره از 100 مورد می‌گذرد.

 

این مطلب که الهام گرفته از صحبت با یکی از دوستانم است، درنهایت تبدیل به لیستی شده که در ادامه می‌بینید و البته هنوز تکمیل‌نشده و برای تکمیل شدن نیاز به تلاش و بست و توسعه بسیار زیادی دارد. برای اینکه تا حدودی این لیست را قابل مدیریت کنم، سعی کردم تنها به عباراتی اشاره‌کنم که به کلمه “بازاریابی” ختم می‌شدند. بنابراین مجبور به حذف مواردی از قبیل تبلیغات، برندسازی، روابط عمومی، بسته‌بندی و بسیار دیگر از حوزه‌های وابسته به آن شدم.

1- بازاریابی رابطه‌ای(affiliate marketing): پرداخت به یک رابط یا آشنا برای هدایت ترافیک/مشتری به وبسایت/کسب‌وکار شما

2- بازاریابی چالاک(agile marketing): استفاده از مجموعه‌ای از روش‌های توسعه در دپارتمان بازاریابی

3- بازاریابی الگوریتمی(algorithmic marketing): استفاده از الگوریتم‌های نرم‌افزاری برای اجرای بازاریابی نیمه‌خودکار

4- بازاریابی غافلگیرانه(ambush marketing): استفاده از فرصت یک رویداد بزرگ بدون صرف هزینه برای حمایت از آن رویداد

5- بازاریابی تحلیلی(analytical marketing): مدل‌ها و روش‌های کمی بازاریابی

6- بازاریابی پیش‌بین(anticipation marketing): شکلی از بازاریابی که پیش از عرضه و معرفی یک محصول شکل می‌گیرد.

7- بازاریابی مقاله‌ای(article marketing): نگارش مقالات (به‌صورت آفلاین یا آنلاین) برای ترویج یک کسب‌وکار

8- بازاریابی صنعتی(B2B marketing): بازاریابی باهدف دیگر کسب‌وکارها

9- بازاریابی مصرفی(B2C marketing): بازاریابی باهدف مصرف‌کنندگان

10- بازاریابی فرد(B2P marketing): بازاریابی باهدف یک فرد خاص از جمعیت مصرف‌کنندگان

11- بازاریابی رفتاری(behavioral marketing): هدف گرفتن پیشنهاد‌ها و تبلیغات بر اساس رفتار کاربر

12- بازاریابی کلاه‌سیاه(blackhat marketing): عموماً مورداستفاده در سئو و رتبه‌بندی نتایج موتورهای جستجو، تحت تأثیر قرار دادن نتایج موتورهای جستجو از طریق روش‌های غیراخلاقی

 

seo-company-white-hat

 

13- بازاریابی برند(brand marketing): توسعه برند که اغلب در برابر بازاریابی مستقیم قرار می‌گیرد.

14- بازاریابی مرکز تماس(call center marketing): بازاریابی تلفنی و از راه دور و رسیدگی به تماس دریافتی از طرف مشتریان فعلی و بالقوه

15- بازاریابی دانشگاه(campus marketing): بازاریابی باهدف دانشجویان یا از طریق آنها

16- بازاریابی کاتالوگ(catalogue marketing): بازاریابی از طریق کاتالوگ‌هایی که از طریق پست توزیع می‌شوند.

17- بازاریابی سببی(cause marketing): کسب‌وکارها با همکاری با مجموعه غیرانتفاعی برای کسب منافع دو طرف اقدام به بازاریابی می‌کنند.

18- بازاریابی با افراد مشهور(celebrity marketing): استفاده از ستارگان مشهور و شناخته‌شده به‌عنوان سخنران جهت تائید یا اعلام رضایت

19- بازاریابی کانال(channel marketing): بازاریابی ترویج و ترفیع از طریق عمده‌فروشان، توزیع‌کنندگان، فروشندگان مجدد

20- بازاریابی حلقه بسته(Closed-Loop Marketing): اندازه‌گیری نرخ بازگشت سرمایه از دوره عمر بازاریابی به فروش‌ها

21- بازاریابی ابری(cloud marketing): استفاده از اپلیکیشن های نرم‌افزار به‌عنوان یک سرویس برای بازاریابی

22- بازاریابی تعاونی(cooperative marketing): شرکت‌ها یک محصول یا خدمت یا برند را که به‌صورت مشترک توسعه داده‌اند بازاریابی می‌کنند.

23- بازاریابی اجتماعی(communal marketing): درگیر کردن عموم مردم در توسعه یک کمپین بازاریابی

24- بازاریابی جامعه(community marketing): بازاریابی از طریق ایجاد یک اجتماع آنلاین

25- بازاریابی محاسباتی(computational marketing): معادل بازاریابی مهندسی مالی

26- بازاریابی متمرکز(Concentrated marketing): زمانی که پیام شما باهدف رسیدن به تنها یک بازار کوچک منتشر می‌شود.

27- بازاریابی محتوا(content marketing): تهیه محتوای مفید و سرگرم‌کننده برای مخاطبین

28- بازاریابی متنی(contextual marketing): ارائه پیام‌ها/پیشنهادهای مرتبط و بهینه

29- بازاریابی بحث‌برانگیز(controversial marketing): جلب‌توجه از طریق ایجاد بحث و یا تضاد

30- بازاریابی محاوره(conversational marketing): وارد شدن فعالانه در گفتگویی دوطرفه با مشتریان

 

conversations-ss-YuriArcurs

 

31- بازاریابی نرخ تبدیل(conversion (rate) marketing): بهینه‌سازی نرخ تبدیل درفروش و بازاریابی آنلاین

32- بازاریابی محتوای تبدیل(conversion content marketing): ترکیبی از بازاریابی محتوا و بازاریابی نرخ تبدیل

33- بازاریابی شرکت‌های بزرگ(corporate marketing): بازاریابی در سطح شرکت‌های بزرگ و استانداردهای مربوط به آنها خصوصاً در شرکت‌های چند محصولی

34- بازاریابی پرداخت به ازاء هر عمل(CPA marketing): نوعی از بازاریابی که در آن به افراد به ازاء ترغیب مخاطبین به انجام کاری مانند پر کردن یک فرم پرداختی صورتی می‌گیرد.

35- بازاریابی متقابل(cross-marketing): همکاری در بازاریابی، ارائه چند محصول در قالب یک محصول، ترویج چند محصول در کنار هم، اعطاء لیسانس و …

36- بازاریابی فرهنگی(culture marketing): محتوای برند، فصل مشترک فرهنگ و بازاریابی

37- بازاریابی داده ها-وب-( data (web) marketing): استفاده از اطلاعات به‌عنوان یک کانال بازاریابی

38- بازاریابی کانال داده(database marketing): استفاده از پایگاه‌های داده، از قبیل سیستم‌های مدیریت روابط مشتری برای هدایت برنامه‌های بازاریابی

39- بازاریابی اطلاعات محور(data-driven marketing): استفاده از اطلاعات، خصوصاً تحلیل‌ها، برای هدایت تصمیم‌های بازاریابی

40- بازاریابی دیجیتال(digital marketing): بازاریابی از طریق کانال‌های دیجیتال، خصوصاً اینترنت

41- بازاریابی مستقیم(direct marketing): بازاریابی مستقیم باهدف مخاطب، بدون استفاده از تلویزیون، رادیو و تبلیغات چاپی

42- بازاریابی پاسخ مستقیم(direct response marketing): بازاریابی مستقیم که به‌گونه‌ای طراحی‌شده باشد که در لحظه پاسخی از مخاطب دریافت کند.

43- بازاریابی مخرب(disruptive marketing): بکار بردن نوآوری مخرب برای ایجاد بازارهای جدید

44- بازاریابی تنوع(diversity marketing): بازاریابی باهدف گروه‌های فرهنگی مختلف

45- بازاریابی دربه‌در(door-to-door marketing): مراجعه فروشندگان به خانه‌ها و در زدن و معرفی محصول

46- بازاریابی قطره‌ای(drip marketing): ارسال پیام‌های از قبل برنامه‌ریزی‌شده به مشتریان بالقوه بر اساس یک برنامه زمانی

  • بهزاد حسین عباسی

چرا، چگونه و کجا باید از اینفوگرافیک استفاده کنیم؟

9197685104
 بهزاد حسین عباسی

مشاور مدیریت بازاریابی و فروش 

سخنران مدیریت مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری

مدرس بازاریابی 

معلم بازاریابی 

مدرس فروش برندینگ مدرس اصول و فنون مذاکره زبان بدن 

هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای سازمانی 

9197685104

انسان‌ها به‌طورکلی دارای 5 حس اصلی هستند، اما زمانی که نوبت به بازاریابی می‌رسد ارزش و اهمیت هر یک از این حس‌ها با یکدیگر برابر نیستند.

 

بخش عمده اطلاعاتی که به مغز ارائه می‌شود، جزء اطلاعاتی است که ما از طریق حس بینایی به آن دست می‌یابیم. مغز ما قادر به پردازش تصویر با سرعتی 6000 برابر برای پردازش متن است. همچنین تخمین زده‌شده است که 65 درصد از مردم انسان‌هایی هستند که دارای قدرت یادگیری بصری می‌باشند. پس به‌خوبی نتیجه می‌گیریم اگر محتوای ما برای حس بصری مخاطب دارای جذابیت باشد، این می‌تواند بهترین راه برای جلب‌توجه وی در نظر گرفته شود.

 

بر اساس گزارش‌ها مختلف میزان خوانده شدن و دیده شدن اینفوگرافیک از سایر انواع محتوا متنی شامل محتوای وبسایت و وبلاگ تا 30 برابر بیشتر است. عجیب است، نه؟ اینفوگرافیک، زمانی که برای بازاریابی کسب‌وکار شما مورداستفاده قرار بگیرد، می‌تواند به شما در افزایش انتقال اطلاعات، افزایش تعامل در شبکه‌های اجتماعی و افزایش ترافیک وبسایت کمک کند.

 

اگر پیش‌ازاین هیچ تلاش و برنامه‌ریزی برای تهیه و تولید اینفوگرافیک نداشته‌اید، سرمایه‌گذاری برای تولید آن را به‌شدت توصیه می‌کنم. حالا که به‌خوبی می‌دانید خواندن و درک اطلاعات موجود در آنها بسیار ساده است، به‌راحتی به اشتراک گذاشته می‌شوند و موجب اثبات قدرت و رهبری شما درزمینهٔ تخصصی شما هستند و به‌دفعات قابل‌استفاده می‌باشند، پس از آنها غافل نباشید.

 

شاید از خودتان بپرسید که “چه نوع اینفوگرافیک باید تهیه کنم؟” یا ” زمانی که تهیه شد، چه‌کاری می‌توانم با آن انجام دهم؟” در ادامه تا حدودی به این سؤال پاسخ می‌دهم:

 

infographicswordle2

 

1- نمایش اطلاعات حاصل از یک تحقیق یا مطالعه

آیا شرکت شما تحقیقات بازاریابی یا تحقیقات محصولی انجام داده که نتایج آن برای گروهی از کردم جالب‌توجه باشد؟ اگر بله، اطلاعات حاصل از آن را پس از استفاده کردن در قالب یک اینفوگرافیک ارائه دهید. اگر نه!، پرسشنامه‌ای تهیه کنید و برای مشتریان بالقوه یا فعلی خودتان ارسال کنید یا حتی تحقیقاتی انجام دهید که نتایج آن برای مخاطبین شما جالب است. هدف از این کار تنها علاقه‌مند کردن مخاطبین به خودتان و اطلاعات ارائه‌شده و ایجاد تعامل است.

 

2- ساده‌سازی یک مفهوم پیچیده

اگر کسب‌وکار شما یک محصول یا خدمات پیچیده، پیشرفته یا با فن‌آوری بالا را ارائه می‌دهد، شاید بهتر باشد برای توضیح این محصول یا خدمت از یک اینفوگرافیک استفاده کنید. اینفوگرافیک ها می‌توانند اطلاعات گمراه‌کننده را دریافت کرده و با استفاده از تصاویر آن را تبدیل به چیزی کنند که درک و فهم آن برای افراد معمولی سهل و ساده باشد.

 

3- مقایسه

از یک اینفوگرافیک برای نشان دادن مزایای محصول و خدمت خود نسبت به محصول و خدمت رقیب استفاده کنید یا حتی از آن برای نشان دادن چرایی و چگونگی نوآورانه بودن محصول یا خدمت خودتان نسبت به نمونه جایگزین سنتی آن بهره ببرید.

 

4- آگاه‌سازی

آیا در کسب‌وکار و صنعت خودتان با یک چالش مهم سروکار دارید؟ از یک اینفوگرافیک برای نشان دادن فعالیت‌هایی که برای کنار آمدن با آن تاکنون انجام داده یا قصد و برنامه انجام دادن آن رادارید استفاده کنید.

 

content

 

بسترهای حیاتی برای استفاده از اینفوگرافیک در آنها:

شبکه‌های اجتماعی

مطمئن ارسال این اینفوگرافیک به‌صورت یک تصویر باکیفیت یا حتی لینک دسترسی به آن بر روی شبکه‌هایی مثل توئیتر و فیسبوک، پینترست، لینکداین و … را مدنظر قرار دهید.

 

بازاریابی ایمیلی

ایمیلی حاوی این اینفوگرافیک و اطلاعات مرتبط با موضوع آن به مشتریان بالقوه خود ارسال کنید. حتما توجه داشته باشید که برای واردکردن مخاطبین به وبسایت خود از یک فراخوان به عمل مناسب استفاده کنید.

 

وبسایت و وبلاگ

این اینفوگرافیک باید بر روی یک صفحه فرود مناسب بر روی وبسایت یا وبلاگ شما ارسال شود، درنتیجه دارای یک آدرس مشخص می‌شود که می‌توانید از آن در شبکه‌های اجتماعی یا حتی بازاریابی ایمیلی خودتان استفاده کنید. همچنین در کنار آن از گزینه‌های اشتراک‌گذاری مناسب برای تشویق دیگران به اشتراک‌گذاری آن استفاده کنید.

 

بیانیه مطبوعاتی

یک بیانیه یا اطلاعیه مطبوعاتی در رابطه با اطلاعات جالب و بی‌سابقه‌ای که در اینفوگرافیک خود به آنها اشاره‌کرده‌اید تهیه کنید و مقدمات انتشار آن در مجلات و وبسایت های مرتبط را تدارک ببینید تا آنها آن را با مخاطبین خود به اشتراک بگذارند.

  • بهزاد حسین عباسی

136 نوع مختلف از انواع بازاریابی – بخش سوم و پایانی

9197685104
 بهزاد حسین عباسی

مشاور مدیریت بازاریابی و فروش 

سخنران مدیریت مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری

مدرس بازاریابی 

معلم بازاریابی 

مدرس فروش برندینگ مدرس اصول و فنون مذاکره زبان بدن 

هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای سازمانی 

9197685104

در بخش اول و دوم از این مطلب با 93 نوع مختلف از انواع بازاریابی و توضیح کوتاهی در مورد هر یک از آنها آشنا شدیم و حالا ادامه آنها را می خوانیم:

 

94- بازاریابی اقناعی(persuasion marketing): که از معماری اقناع برای بازاریابی اینترنتی تأثیرگذار گرفته‌شده است.

95- بازاریابی در نقطه فروش(point-of-sale marketing): تبلیغات و بازاریابی به مشتریان در نقطه خرید و پرداخت وجه در داخل یک فروشگاه.

96- بازاریابی پس از کلیک(post-click marketing): تجربه مشتری یا کاربر پس کلیک بر یک تبلیغ یا ایمیل، مثلاً ورود به یک صفحه ورود.

97- بازاریابی کلیکی(PPC marketing): بازاریابی پرداخت به ازاء هر کلیک در موتورهای جستجو، شبکه‌های تبلیغات و شبکه‌های اجتماعی.

98- بازاریابی محصول(product marketing): بازاریابی یک محصول خاص در مقابل بازاریابی محصولات یک شرکت.

99- بازاریابی تبلیغاتی(promotional marketing): به‌طورکلی اگر صحبت کنیم، شامل تمامی انواع مختلف بازاریابی به‌منظور جذب مشتری می‌شود.

100- بازاریابی نزدیکی(proximity marketing): توزیع بدون سیم(آفلاین) محلی تبلیغات مرتبط با یک محل برای افراد متقاضی که سخت‌افزار لازم برای این کار را در اختیار داشته باشند.

 

vangogh-ibeacon

 

101- بازاریابی کششی(pull marketing): فرستادن پیام به سمت مخاطبین موردنظر، معادل و مشابه با بازاریابی ربایشی.

102- بازاریابی هل دادنی- فشاری -(push marketing): مشتریان یا مخاطبین بالقوه پیام‌های بازاریابی را از شما به سمت خود می‌کشند که معادل بازاریابی برونگرا قرار می‌گیرد.

103- بازاریابی در زمان واقعی (real-time marketing): سرعت بخشیدن به فرایند بازاریابی در عصر سرعت

104- بازاریابی ارجاعی(referral marketing): تشویق و پاداش دادن به مشتریان فعلی برای جذب مشتریان جدید.

105- بازاریابی رابطه(relationship marketing): تأکید بر ساخت و ایجاد روابط دوسویه بلندمدت با مشتریان.

106- بازاریابی مجدد(remarketing): معنای امروزی: تبلیغات رفتار محور.

107- بازاریابی پاسخ(reply marketing): پاسخ دادن به تک‌تک کاربران نهایی از طریق پیام‌های شخصی‌سازی‌شده.

108- بازاریابی معکوس(reverse marketing): در این نوع از بازاریابی بجای اینکه شرکت به دنبال به دست آوردن مشتری باشد، مشتری در پی به دست آوردن محصولات و خدمات یک شرکت است.

109- بازاریابی علمی(scientific marketing): استفاده از آزمایش‌های تحلیلی / روش‌های آماری در بازاریابی.

110- بازاریابی موتورهای جستجو(search (engine) marketing): ترویج و ترفیع پرداختی و ارگانیک از طریق سایت‌های گوگل، یاهو، بینگ و …

111- خود بازاریابی(self-marketing): بازاریابی خودتان که از آن تحت عنوان بازاریابی شخصی هم نام‌برده می‌شود.

112- بازاریابی خدمات(services marketing): رویکردهایی برای فروش خدمات بجای محصولات.

113- بازاریابی سایه(shadow marketing): بازاریابی غیرمنتظره که اغلب خارج از کنترل دپارتمان بازاریابی انجام می‌شود.

114- بازاریابان خریداران(shopper marketing): درک چگونگی انجام شدن خرید توسط مصرف‌کنندگان در کانال‌ها و شکل‌های مختلف بازاریابی.

115- بازاریابی اجتماعی(social marketing): تغییر رفتار مردم برای کسب نتیجه بهتر، با بازاریابی شبکه‌های اجتماعی متفاوت است.

116- بازاریابی شبکه‌های اجتماعی(social media marketing): ایجاد تعامل با مشتریان بالقوه در کانال‌های شبکه‌های اجتماعی.

117- بازاریابی ورزشی(sports marketing): استفاده از رویدادهای ورزشی، تیم‌های ورزشی و قهرمانان برای ترویج و ترفیع محصولات و خدمات.

118- بازاریابی خفا یا پنهان(stealth marketing): روش‌های بازاریابی مخفیانه باهدف مردم و مخاطبین.

119- بازاریابی خیابانی(street marketing): بازاریابی غیرمتعارف در مکان عمومی به‌منظور برقراری تعامل با مشتریان بالقوه.

120- بازاریابی فنی و تکنیکی(technical marketing): بازاریابی با عمق فنی به مخاطبان فنی.

121- بازاریابی تلفنی(telemarketing): برقراری تماس تلفنی بر روی تلفن مردم بر اساس یک متن از پیش تعیین‌شده بدون هماهنگی قبلی، یعنی دریافت‌کننده تماس انتظار تماس از طرف شمارا ندارد.

122- بازاریابی آزمون محور(test-driven marketing): آزمودن ایده‌های بازاریابی به‌صورت سیستماتیک و البته تکراری.

123- بازاریابی رهبری فکری(Thought leadership marketing): جا انداختن یک شرکت یا بنگاه به‌عنوان رهبر فکری در بازار مربوطه.

124- بازاریابی زمان(time marketing): تحقیق در رابطه با زمان مناسب برای معرفی و ترویج و ترفیع محصولات در بازار.

125- بازاریابی بسته دستمال‌کاغذی(tissue-pack marketing): که خواستگاه آن در ژاپن بوده و مردم پیام خود را بر روی بسته‌های دستمال‌کاغذی درج می‌کنند و با دادن آن به‌صورت رایگان به مخاطبین پیام را به‌راحتی به دست مخاطب خود می‌رسانند.

126- بازاریابی نمایشگاه‌های تجاری(trade show marketing): زیرمجموعه‌ای از بازاریابی رویداد، نمایشگاه و ترویج و ترفیع محصولات در نمایشگاه‌های تجاری.

127- بازاریابی سنتی(traditional marketing): روش‌ها و کانال‌های بازاریابی پیش از ظهور اینترنت.

128- بازاریابی پنهان(undercover marketing): زمانی که مصرف‌کنندگان از اینکه به‌طور مخفیانه تحت روش‌ها و فن‌های بازاریابی قرارگرفته‌اند اطلاعی ندارند.

 

waterworld

 

129- بازاریابی تولیدشده توسط کاربر(user-generated marketing): نوعی از بازاریابی که توسط مصرف‌کنندگان ایجادشده است، بازاریابی همگانی.

130- بازاریابی عمودی(vertical marketing): تهیه یک‌راه حل به‌صورت متفاوت برای صنایع متفاوت.

131- بازاریابی ویدئویی(video marketing): استفاده از کلیپ‌های ویدئویی در بازاریابی آنلاین و همچنین استفاده از سایت‌هایی مانند یوتیوب و آپارات.

132- بازاریابی ویروسی(viral marketing): استفاده از شبکه‌های اجتماعی موجود به‌منظور توسعه یک ایده بازاریابی.

133- بازاریابی انتظار(wait marketing): برقراری ارتباط و رساندن پیام به مخاطب در هر نقطه و زمانی که وی آمادگی پذیرش پیام شمارا داشته و البته در انتظار برای چیزی است.

134- بازاریابی وب‌سایت(web marketing): بازاریابی در سطح سایت‌های اینترنتی، مشابه با بازاریابی آنلاین.

135- بازاریابی دهان‌به‌دهان(word-of-mouth marketing): زمانی که مشتریان خوشحال و راضی پیام بازاریابی شمارا به دیگران انتقال می‌دهند.

136- بازاریابی جوانان(youth marketing): بازاریابی از طریق هدف قرار دادن مخاطبین جوان و اغلب از طریق کانال‌های نوظهور.

 

آیا موارد دیگری از انواع بازاریابی به ذهن شما می‌رسد که در این لیست به آن اشاره نکرده‌ام؟ یا حتی مواردی که در این لیست جای نگرفته‌اند، اما پیش‌ازاین در سایت آی بازاریابی در مورد آنها مقاله‌های مختلف و متنوعی داشته‌ایم!!! در بخش نظرات برای یادآوری آنها یا مواردی که خودتان به ذهنتان می‌رسد، منتظر شما هستیم تا به این لیست اضافه کنیم.

  • بهزاد حسین عباسی

چگونه طرح‌ پیشنهادی بازاریابی آنلاین را ارزیابی کنیم؟

9197685104
 بهزاد حسین عباسی

مشاور مدیریت بازاریابی و فروش 

سخنران مدیریت مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری

مدرس بازاریابی 

معلم بازاریابی 

مدرس فروش برندینگ مدرس اصول و فنون مذاکره زبان بدن 

هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای سازمانی 

9197685104

یکی از دوستانم را پس از سال‌ها دیدم، آن‌قدر از هم دورافتاده بودیم که نمی‌دانست آژانس بازاریابی آنلاین تأسیس کرده‌ام. در حین صحبت‌ها گفت برای کسب‌وکار خودش با یک آژانس بازاریابی محلی همکاری می‌کند و از من خواست به طرح‌هایشان نگاهی بیندازم.

 

این اتفاق مرا سخت به فکر فروبرد که چقدر ارزیابی طرح بازاریابی آنلاین برای تجارتی کوچک سخت است. تاجران زیرک بااینکه می‌دانند که انتقال هزینۀ تبلیغات از رسانه‌های سنتی به عرصۀ دیجیتال، ضروری است، معمولاً ابزار لازم برای تعیین خدمات و انتظاراتشان را ندارند. اگر به دنبال بازاریابی آنلاین و مطالعۀ طرح‌ها هستید، به این نکات توجه کنید.

 

اول یادآوری نکات مهم

خوشبختانه، قبل از اینکه استراتژی یا نقل‌قولی به شما ارائه شود، آژانس را ملاقات کردید. شما باید در آن ملاقات فرصت آن را داشته باشید که اطلاعاتی راجع به تجارتتان ارائه کنید و هدفتان را از برگزاری کمپین بیان کنید. آژانس نیز باید خدماتش را شرح دهد و بگوید چگونه در راه رسیدن به هدفتان به شما کمک می‌کند. با اینکه ظاهراً طرفدار فنّاوری هستم، ترجیح می‌دهم پتانسیل مشتری‌ها را در فرد ببینم، امری که به من اجازه می‌دهد از تجارت و افراد دخیل در آن، درک بهتری داشته باشم.

 

طرح‌ پیشنهادی

پیشنهاد و ارائه طرح، باوجوداینکه هر آژانسی  در ارائه طرح، شیوۀ منحصربه‌فرد خود را دارد( یا حداقل باید داشته باشد)، این نکات کلیدی را باید در نظر بگیرید:

 

درک: آیا حس کردید آژانس واقعاً کار شما را  درک کرده و متوجه شده شما دنبال چه هستید؟

شناسایی فرصت: آژانس می‌داند تجارت شما چه جاهایی فرصت‌هایش را از دست می‌دهد و می‌داند چگونه آنها را با ابزار آنلاین دوباره به دست آورد؟

گزینه‌ها: حتی اگر پکیج یا استراتژی مشخصی پیشنهاد دهند، باید حداقل یک جایگزین به شما ارائه کنند. این جایگزین باید به‌صورت اضافه یا بهبود امکانات، عرضه شود. به‌عنوان مشتری، داشتن این گزینه‌ها به شما قدرت می‌دهد.

ابزار: آیا طرح، روش‌ها و کانال‌های(فیس‌بوک، نوئیتر و…) مورد استفاده‌اش را به‌خوبی شرح می‌دهد؟ آیا می‌تواند(با مدارک یا به‌صورت شفاهی) شرح دهد چرا این روش‌ها را به‌عنوان روش‌های مناسب برای تجارت شما، انتخاب کرده است؟

قیمت‌گذاری و ویژگی‌ها: به جزئیات تا حد ممکن دقت کنید . . .  تعداد افراد در هر شبکۀ اجتماعی در کمپین‌های شبکه اجتماعی و تعداد صفحه‌ها و قسمت‌ها؛ در طرح طراحی وبسایت چند وقت یک‌بار می‌توانید مدیر اجرایی را ملاقات کنید؟ آیا هزینه‌های اضافی مثل حق تألیف عکس یا الگوی رفتاری، پیش‌بینی‌شده است؟

 

businessproposal

 

جدول زمانی: آیا برای اجزای مختلف کمپین یا پروژه چهارچوب زمانی مشخص  و زمان‌های اجرا مشخص کرده است؟

مسئولیت‌ها: مسئولیت‌های آنها چیست؟ مسئولیت شما چیست؟ قطعاً مجبورید اطلاعات یا اجزای گرافیکی را در یک بازه زمانی تا بتوانند برنامه وابسته به مسئولیت‌های شمارا هم پیش ببرند.

گزارش‌ها: موفقیت چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟ چند وقت یک‌بار گزارش‌ها را دریافت می‌کنید؟ به چه میزان قادر هستید آنها را شرح دهید؟

 

سخنی راجع به پکیج‌ها:

بعضی از آژانس‌ها مثل Bloominari، پکیج‌هایی ارائه می‌کنند که با نیازهای اکثر مشتریان سازگار است. مطمئناً این امر به مشتریان کمک می‌کند گزینه‌ها و قیمت‌های مختلف را مقایسه کنند. وقتی پکیجی را انتخاب می‌کنید، باید طرح کامل با جزئیات و کاربردهای شخصی‌سازی‌شده دریافت کنید.

 

دو نکته که باید در پایان به آنها دقت کنید؛ اول پاسخ سریع و دوم محتوای اصیل و دست‌اول است. یکی از تفاوت‌های اصلی رسانۀ سنتی و دیجیتال این است که دومی اجازۀ کنترل روزانه را می‌دهد. اکنون راجع به نحوۀ برخورد مردم با تبلیغات و محتوایمان، اطلاعات مفیدی داریم.

 

آیا آنها صفحۀ وب شما را باز می‌کنند؟ کدام روز هفته؟ چه قسمتی؟ چه زمانی تبلیغات فیس‌بوک شمارا می‌بینند؟ آیا یک آژانس قابل‌اعتماد می‌تواند در کمترین زمان با این تغییرات تطبیق یابد و تغییرات کوچکی که به بهبود نتیجه منجر شود، ایجاد کند؟

 

نکتۀ مهم بعدی، محتواست. اگر آژانسی، رسانه‌های اجتماعی اغراق‌آمیز یا  عناوین وبلاگ برای انتخاب به شما ارائه دهد، از اصیل و دست‌اول بودن محتوا مطمئن شوید. بعضی آژانس‌ها برای جمع‌آوری مقاله فقط از ابزار گزینش محتوا استفاده می‌کنند و برای رسانه‌های اجتماعی یک یا دو عبارت را تطبیق می‌دهند. اگر هدف شما پر کردن فضای دیجیتال با حروف است، این گزینه مفید است؛ اما باید بدانید که تکرار محتوای از پیش‌تولید شده، ازلحاظ SEO( قرارگیری در بالای نتایج موتور جستجو) اثری ندارد.

 

اجباری نیست که به متخصص بازاریابی آنلاین تبدیل شوید( به همین علت متخصص بازاریابی آنلاین استخدام می‌کنید). اما اگر حس می‌کنید گوشه‌ای از کار ایراد دارد، پس حتما ایراد دارد. بهتر است با آژانسی مشورت کنید که مراقب شما باشد و روش کمک به تجارت شمارا بداند.

  • بهزاد حسین عباسی

اهمیت نظرات مشتریان

9197685104
 بهزاد حسین عباسی

سخنران مدیریت مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری بازاریابی فروش برندینگ اصول و فنون مذاکره زبان بدن 

هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای سازمان 

behzadabbasi.ir

به مادرم گفته بودم که به یک دستگاه هارد اکسترنال جدید نیاز دارم. او با من تماس گرفت و پرسید دقیقاً چه مدلی می‌خواهم(می‌خواست هارد به من هدیه دهد) و من نظری نداشتم. پس به نظرات مشتریان آنلاین رجوع کردم. به سایت‌های خرده‌فروش آنلاینی که می‌دانستم  هارد اکسترنال می‌فروشند، سر زدم و نظراتی که راجع به مدل مدنظرم بود، خواندم. با خواندن نظرها به این نتیجه رسیدم که مدل 50 که می‌خواستم، خوب نیست. هاردی که نظرات عالی را از آن خودکرده بود، ارزان‌تر از اولین انتخاب من بود و از برندی معروف.  سریع لینک را برای مادرم فرستادم تا مدل مدنظرم را بداند.

 

چرا نظرهای مشتریان مهم است؟

نظرها، تائیدها و اشاره‌های مثبت مشتریان برای هر تجارتی بسیار باارزش است. باوجوداینکه نظرها درج‌شده در برخی از سایت‌ قابل‌اعتماد نیستند، نظرات راجع به محصولات در سایت‌های خرده‌فروش برای مردم در حکم نظر فردی شناخته‌شده رادارند.

واضح است که مردم به اشتراک گذاشتن تجربه‌ای بد با جهانیان را به شریک شدن در تجربه‌های خوب، ترجیح می‌دهند. نگاهی گذرا به پایان هفتۀ فیسبوک شرکت Black Friday نشان می‌دهد مردم چقدر از سرویس ارائه‌شده، هزینۀ پرداخت‌شده و تجربۀ کسب‌شده، ناراضی‌اند. مطمئنم بسیاری از مردم تجربۀ خرید پایان هفته‌ای خوبی داشته‌اند، اما احتمالاً تعداد بسیار کمی از آنها وقت گذاشته‌اند و تجربۀ خوبشان را با جهان در میان گذاشته‌اند؛ حتی این تجربه را با دوستانشان هم در میان نگذاشته‌اند. پس وقتی می‌بینید فردی زمان گذاشته و نظر درخشان تجاری‌اش را بیان کرده، بدانید که این برای کسب‌وکار شما معنایی دارد.

 

customer-Review

 

هنگامی‌که پای نظر به میان می‌آید، اعتماد مهم است

باوجوداینکه برخی از سایت‌ها در حوزه تخصصی کسب‌وکارشان موفق به کسب اعتماد مخاطبین خود شده‌اند، اما بسیاری از کاربران بازهم نظر شخص سومی را به نظر وبسایت شما ترجیح می‌دهند. از آن گذشته، احتمالاً شما اجازه نمی‌دهید راجع به محصولتان نظری منفی در وب‌سایتتان درج شود. اما نظری مثبت در گوگل پلاس، یاهو و … شاید نکته‌ای باشد که مشتری بالقوه را به نگاهی مجدد ترغیب کند.

یکی از بهترین سیستم‌های درج نظر که دیده‌ام، سایت آمازون است. خرید محصول از طریق سایت آمازون توسط فرد و بیان نظرش، نشان می‌دهد این ((خریدی تائید شده)) است. شما می‌توانید اطمینان حاصل کنید که فرد از طریق سایت آمازون خریدش را کرده و زمان گذاشته است تا نظرش را بنویسد. این مرحلۀ دیگری از اعتماد است که نظری معتبر در نظر گرفته می‌شود، چون فرد خریدش را کرده/ از محصول استفاده کرده و تجربه‌ای مثبت داشته است.

 

هنوز نمی‌توانید به هر آنچه خوانده‌اید، اعتماد کنید

بعضی از شرکت‌ها با مجبور کردن افرادی که ملاقات می‌کنند برای نوشتن نظری مثبت، سیستم را به بازی می‌گیرند؛ حتی اگر شخص محصول را استفاده نکرده باشد. در مقابل، بعضی شرکت‌ها به دنبال افرادی هستند که نظری منفی در مورد رقبای آنها درج کنند. متأسفانه، این واقعیت موجود در این فضا است و تقریباً نمی‌توان برایش کاری کرد.

 

از درخواست برای درج نظر نترسید

وقتی تعامل مثبتی با مشتری دارید، از درخواست بیان نظر مثبت یا انتقاد یا هر چیز دیگر، طفره نروید. برای نظر اولیه، هیچ کاری نمی‌توانید بکنید، اما با دنبال کردن نظرات منفی می‌توانید به نتیجۀ خوبی دست‌یابید. از آن گذشته، هیچ محصول یا خدماتی، ((خوب مطلق)) یا بی‌عیب نیست و خوشحال کردن یک مشتری ناراضی (یا حداقل متقاعد کردنش) در مقایسه با آن مشتری‌ که فقط خرید کرده و رفته، به شما قدرت بیشتری می‌دهد.

  • بهزاد حسین عباسی