تفاوت بین بازاریابی، تبلیغات و پروپاگاندا
9197685104
بهزاد حسین عباسی
مشاور مدیریت بازاریابی و فروش
سخنران مدیریت مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری
مدرس بازاریابی
معلم بازاریابی
مدرس فروش برندینگ مدرس اصول و فنون مذاکره زبان بدن
هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای سازمانی
9197685104
بازاریابی و تبلیغات مفاهیم کاملاً مرتبطی از دنیای کسبوکار هستند، درحالیکه پروپاگاندا اصطلاح از حوزه ارتباطات عمومی است که اشاره بهدروغ و سخن کذب دارد که افراد یا گروهها بهمنظور نشان دادن حمایت و پشتیبانی خود از یک هدف یا دلیل خاص منتشر میکنند. درواقع پروپاگاندا چتری بزرگ از ارتباطات متقاعدکننده است و بازاریابی و تبلیغات برنامههایی کاربردی برای رشد و گسترش کسبوکار در نظر گرفته میشوند. در کشورهای توسعهیافته قوانینی برای حمایت از مصرفکننده و بیان حقیقت در تبلیغات وجود دارد که از وارد شدن کسبوکارها به امور فریبنده و ادعاهای گمراهکنندهای که در حوزه پروپاگاندا استفاده از آنها موضوعی عادی تلقی میشود، جلوگیری به عمل میآورد.
البته هدف این مطلب پرداختن به اصل موضوع پروپاگاندا و تفاوتهای کامل آن با بازاریابی و تبلیغات نیست، بلکه تنها در چند پاراگراف توضیحی کوتاه در رابطه با هر یک از این موضوعات ارائه میکند و توضیحات کاملتر در مورد روشهای مورداستفاده از پروپاگاندا و حتی مثالها و نمونههایی از آن را در مطلبی مستقل در آینده خواهیم داشت.
اصول پایه بازاریابی
بازاریابی یک کارکرد بسیار گسترده در حوزه کسبوکار است که شامل فعالیت موجود در توسعه و رساندن پیامهایی به مشتریان، مراجعین و اجتماع مخاطبین میشود که عرضه ارزش به آنها را نوید میدهد. بازاریابی در ازلحاظ قلمرو بسیار گستردهتر تبلیغات است و اغلب شامل روابط عمومی و دیگر شیوههای ارتباطی با عموم مردم و مخاطبین میشود. فرایندهای بازاریابی اغلب با تحقیق بازار شروع برای کسب اطلاع از وضعیت بازار آغاز میشود که منجر به توسعه اهداف بازاریابی، استراتژیها و شکل دادن به پیام و تحویل آن به مخاطب میشود.
Macro-image-of-dictionary-definition-of-word-propaganda-Stock-Photo
اصول پایه تبلیغات
همچنان که در بالا اشاره شد، تبلیغات نسبت به بازاریابی جنبههای خاص و ویژهتری دارد. طرح تبلیغات یک شرکت بهطورکلی در قالب طرح بازاریابی آن ارائه میشود. تبلیغات عبارت است از یک پیامی که برای آن هزینهای صرف شده که از طریق یک رسانه عمومی(جمعی) انتقال پیدا کند که بازار مخاطب را نسبت به کسب اطلاع از یک از برند وسوسه میسازد تا در این حین آن را دوست داشته یا از آن خرید کنند. همین موضوع و بخش از تبلیغات که برای آن هزینهای صرف شده است موجب تفاوت داشتن آن از مثلاً روابط عمومی میشود که شامل خرید فضای رسانهای و زمان مناسب در یک رسانه نمیشود.
اصول پایه پروپاگاندا
پروپاگاندا نوعی از ارتباط است یک از یک ایده یا روش تفکر حمایت میکند. پیام آن میتواند شامل حقایق یا فریب شود، که درهرحال هدف آن وسوسه و ترغیب مخاطب جهت پذیرفتن و باور کردن نقطهنظر فرستنده پیام هست. تا جایی که این موضوع به حوزه کسبوکار ارتباط پیدا میکند، پروپاگاندا حوزهای بسیار دقیق، تیز و نافذ است. یک شرکت ممکن است در رساندن یک پیام از هدف آن حمایت میکند مشارکت داشته باشد، اما این پیام و انتقال آن ممکن است بهطور خاص مشارکت این شرکت در انتقال آن را نشان ندهد.
سؤال: پیش از اینکه به موضوعات دیگری در رابطه با پروپاگاندا در مطالب دیگر بپردازیم، چه مثالهایی از پروپاگاندا در ذهن شما وجود دارد، به برخی از آنها اشارهکنید.
بازاریابی و تبلیغات
یک مفهوم گستردهتر از ارتباطات کسبوکار که بازاریابی و تبلیغات را به یکدیگر مرتبط میسازد، ترویج و ترفیع یکپارچه برند است. این مفهوم بر این باور شکلگرفته است که تمامی پیامهایی که یک شرکت منتشر میکند باید با یکدیگر هماهنگ بوده و تناسب داشته باشند. خواه شما برای تبلیغات هزینهای صرف کنید یا خود را درگیر فعالیتهای روابط عمومی بکنید، خواهان انتقال یک ذهنیت خاص و مشخص از برند به مخاطب یا مزایای حاصل از به مخاطبین بازار خود هستید. یک پیام هماهنگ و متناسب موجب میشود تا مشتریان شما بهراحتی بدانند که از برند شما چه چیزی را باید انتظار داشته باشند؟
- ۰ نظر
- ۳۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۱۶:۱۱
- ۱۴۲ نمایش